søndag 2. januar 2011

Kjærlighetsspråkene....

Kanskje er det nyåret som inspirerer meg til å skrive eller så er det den nye boka mi. I dag utfordres jeg på de ulike kjærlighetsspråkene. Hva er mitt primære kjærlighetsspråk? Det hele handler om ulike måter å meddele kjærligheten på; anerkjennende ord (det å bruke positive ord som anerkjenner den du elsker), gaver (å gi velvalgte gaver som viser at du tenker på ham eller henne), praktiske handlinger (å gjøre noe som du vet at den andre ville like), kvalitetstid (å gi udelt oppmerksomhet til den du elsker) eller fysisk berøring (å gi fysiske kjærtegn som å holde i hånden, kysse, omfavne osv).
Det er ikke lett å velge/ vite hva som er ens primære valg her om man måtte velge ett av disse fem punktene. Men i boka hevder forfatteren at vi alle har ett av disse som primærspråk.....hva er ditt primærspråk?
Jeg valgte fort bort den delen som handlet om gaver, ikke fordi jeg ikke elsker å få gaver, men fordi det ikke er viktig om det andre ikke er på plass. Men så ble det vanskelig å finne ut hva som er mitt primærspråk....kanskje det er årsaken til at det er vanskelig å være kjæresten min...dama vil jo ha i pose og sekk...sukk!!! Anerkjennende ord er viktig, praktiske handlinger også....det er to ting jeg setter stor pris på. Kvalitetstid rommer så mye og jeg hater å ikke være min kjæres midtpunkt når vi er sammen. men utenfysisk berøring blir jeg "borte".....jeg klemmer på og tar på min kjære stadig vekk og liker det tilbake. Hva er så mitt primære kjærlighetsspråk.....jo, hvis jeg måtte velge så er nok ord viktig (jeg som kan endre hele sinnstemningen min bare ved å motta en tekstmelding eller møte et medmenneske tilfeldig på gata....jeg er nok veldig påvirkelig for ord så jeg tror, og jeg sier tror, at anerkjennende ord er det som er mitt primærspråk når det gjelder kjærligheten.
Håper dere som leser dette også setter egne tanker i sving og formidler dette til den dere har kjær, det er jo hele poenget....at man blir kjent med hverandres primære kjærlighetsspråk slik at man tar enda bedre vare på hverandre. Lykke til kjære medmenneske!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar