onsdag 24. februar 2010

Livet endrer seg svært lite......

Tenk nå leser jeg bøker av Jane Austen og oppdager at livet omtrent har stått stille siden den gang hun levde.....1775-1817. Det vil si, det er ikke helt sant, men relasjonene mellom mennesker er de samme. Noen liker man og noen liker man ikke, noen godtar man fordi de er rike eller at man selv kan dra nytte av et vennskap, noen velger man bort fordi de ikke passer inn, og noen er man bare sammen med fordi alt passer......er ikke livet sånn i dag også da?
Jeg tenker; hvorfor ender man opp med de vennene man har, og hvorfor velger man bort noen, hva har vært med på å påvirke dine valg???
Det er ikke enkelt dette med relasjoner.....ikke privat og ikke på jobb...MEN jeg synes det er enkelt jeg....bare man er bevisst hva man gjør......jeg for min del har kanskje lett for å gå inn i vennskap som ikke blir alt for overfladiske, men mer filosoferende og jeg trives sammen med mennesker som er trygge på seg selv og som tør stå for noe......mennesker som tør vise følelser...som tør vise hvem de er.....som tør være seg selv....DET ER SPENNENDE!!!
Men jeg har også flotte venner som jeg treffer av og til og har hyggelige stunder sammen med uten at jeg føler at jeg kjenner de så veldig.....det er også viktige vennskap, tenker jeg. Men jeg avskyr folk som ser ned på andre av en eller annen grunn, da vrenger det seg inni meg og jeg mister helt interessen for slike mennesker, dvs. slik var det før...men nå har også slike mennesker interessert meg for jeg tenker; hvorfor er de slik?
Vel, vel....hva mer kan jeg si enn at det å møte mennesker er spennende, og det var det jammen på 1700-tallet også. Alle bør lese bøkene til Jane Austen og se filmene.....og nyt det som skjer i relasjonene mellom disse menneskene......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar