mandag 12. april 2010

Under åpen himmel

Jeg håper alle som leser dette har opplevd en natt under åpen himmel så dere vet hva jeg skriver om. Sønnen min og kjæresten hans tok meg med på tur lørdag ettermiddag, vi skulle sove ute. sted var bestemt på forhånd og jeg hadde med middagsmaten og litt til i sekken. Vi parkerte bilene og begynte å gå, men tror dere ikke det var snø i skogen da...masse snø (mye snø ville Espen sagt). Espen labbet foran og fordi han har en "gammel" mor måtte han tråkke gode, solide spor så hun ikke skulle falle. Godt at han har en veltrent og sterk kropp. Det ble en tur på halvannen time, tror jeg, men det virket ikke sånn. Vi gikk sakte, men sikkert fremover og jeg rakk aldri og kjenne helt etter om jeg var sliten eller ei. Espen er fantastisk, han er tålmodig og hjelper sin gamle mor og venter på henne når hun peser bakerst i rekka (jeg følte aldri noe press på at jeg måtte gå raskere). Og endelig fant vi stedet, stedet vi hadde vært på før, det perfekte sted for denne turen....et flott sted med utsikt flere veier, med lyng til å ligge på og lett å finne ved til bålet. Bål ble laget, middag ble servert etterhvert og tre elger ble beskuet....eller var det de som beskuet oss.....de kikket i hvert fall på utsikten de også ;-)
Espen samlet utrolig mange stokker til ved og jeg skulle skjære/sage dem opp.....jeg tenkte mitt at det ville jeg aldri klare, men det gikk....alt ble til ved. Jeg satt på huk mer eller mindre hele kvelden og koste meg med å sage ved (kan vel godt si at jeg merker det i lårmuskulaturen i dag hehe). Og så kom natta. Jeg krøp ned i soveposen, lukket godt igjen med kun nestippen som stakk ut av åpningen og øynene som så opp på en stjerneklar himmel. Himmelen er bare så utrolig vakker ute i skogen hvor alt annet er mørkt......det kan ikke beskrives, men må oppleves. Karlsvogna er vel nesten det eneste stjernebildet jeg kan (og jeg er lærer, sukk), men man må ikke kunne alle navnene for å se at det er vakkert......og når det også utpå natta farer sjerneskudd over himmelen....ja da ønsker jeg meg selvfølgelig noe (men det kan jeg ikke fortelle for da går det ikke i oppfyllelse). Jeg sover ikke godt lenger på så pass hardt underlag, men det er ikke poenget med en slik tur heller, jeg vil nyte....lukter, lyder, "bilder".......jeg vil nyte klar luft, kald luft, jeg vil nyte friheten......og det vakreste på denne jord.....naturen. Ingen kan si til meg at det er deilig å stå opp med sola (jeg er B-menneske), men ute på en slik tur er det virkelig deilig......bålet blusses opp igjen og varmer......fuglene er yre og lager et liv som fyller hele skogen og vi følger naturen som våkner opp til en ny dag....og trass i lite søvn er jeg lys våken og opplagt...det var her jeg skulle bodd (jeg mener vel egentlig ikke det, tror jeg, jeg er et urbant menneske, tror jeg). Uansett så anbefaler jeg alle som ikke har prøvd det å ta en tur ut i skogen på denne årstiden, uten telt, men med sovepose.....du vil like det!

1 kommentar:

  1. Det er slik vi har det, vi som er A-mennesker, nemlig å våkne MED naturen. Høres ut som lillesøster hadde en fin tur.

    SvarSlett