fredag 28. juni 2013

Midnattssolens land

Står og ser på sola mens jeg skriver på bloggen nå, ganske rart at dere andre har natta nå og jeg er her og det er ikke natt på mange måter.  Det har vært en lang dag med buss fra Kirkenes til Honningsvåg og sykling opp mot platået. Jeg må innrømme at etter nesten 2, 5 mils sykling så snudde jeg. Da blåste jeg nesten av vegen med sykkel og alt.  Sykkelen lettet fra asfalten og jeg kunne ikke gå noe sted fordi jeg måtte holde sykkelen tett inntil meg. Må innrømme at jeg ble veldig redd.  Jeg kom meg med mye strev til en campingplass og leide en hytte.  Deretter tok jeg bussen opp til platået. Tror det var lurt. Prata med et svenkt ektepar som tok bussen med meg og de hadde sett en syklist som blåste utfor vegen. Da tok jeg nok riktig valg.
Jeg har hatt mange følelser fra i går kveld. Det var rart å se Jostein gå på flyet i går kveld. Må innrømme at det ble noen tårer, men nå går det bra.  Spurte forresten bussjåføren om når bussen gikk tilbake fra flyplassen, og han svarte litt over halv ni. Når er litt over halv?  Det viste seg å være kvart på ni. Lærte i dag at her i Finnmark er ikke tiden så viktig.  Må forresten fortelle at her er folk supre. Fikk honnørpris på bussen i går fordi jeg fulgte Jostein og i dag fikk jeg god pris på bussen opp til platået.
Bussturen fra Kirkenes ble en historietime den første etappa for bussjåføren var same og veldig pratsom. Vi hadde en fin tur.  Jeg tror nok at samene sliter mer enn vi forstår.  Prata med ei koselig dame også som var fra Kirkenes og skulle til Alta. Ho fortalte at om to uker er multene modne. Jeg kunne bare komme på hytta hennes og plukke.
Har sett noen få mygg i dag, men det er ikke plagsomt. Det er visst ikke myggår i år, men du verden, de kunne fortelle om sist gang det var myggår.  Bjørndhistorier fikk jeg også.
Alle er som en stor familie her. De snakker selvfølgelig om været og hvor de kommer fra og hvor de skal. Og gjerne hva de skal gjøre der de skal. Jeg fant ut at jeg er ikke på sykkeltur, men på tur med sykkelen hehe.
Nå er sola høyt på himmelen allerede og jeg skal gå og legge meg. Så får vi se hvor jeg ender opp i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar