torsdag 11. juli 2013

Slekta i Brønnøysund

I dag har jeg ikke syklet særlig mye, et par mil kanskje. Men jeg har hatt en flott dag her i Brønnøysund. Først nydelig frokost med en hyggelig god-morgenhilsen fra verdens skjønneste unge mann. Synd han var så ung.
Deretter syklet jeg en tur bort til "tante" Bergljot, banket på døra og var spent på om hun varhjemme og det var hun. Jeg presenterte meg for jeg har vel blitt litt eldre på de siste 30 åra, det tok ikke lang tid før ho kjente meg igjen og jeg måtte inn og spise kake og drikke vann (vannet var det selvsagt jeg som insisterte på) . Vi hadde en hyggelig prat en times tid før jeg dro videre til neste "tante". Syklet ikke veldig lenge før jeg fant sykehjemmet som"tante" Gunn bor på. Men det var ikke lett å finne frem der. Ingen resepsjon og ingen oversikt med hennes navn på. Etter en stund møtte jeg på to søte, unge jenter som ville hjelpe meg. Vi gikk rundt fra avdeling til avdeling til vi fant der hun bodde. Og heldig var jeg for der var begge sønnene hennes også. Jeg som nå er underernært på klemmer fikk opptil flere stykker i løpet av besøket. Det ble drøye to timer der med mimring og gode historier fra gamle dager, dvs for noen få år siden.
Etter dette var jeg klar for å sykle ut til Torghatthullet. Over brua (skummelt) og utover. Tåka tettet seg til mer og mer. Jeg stoppet opp litt,  tok noen bilder og kom i snakk med ei dame som også tok bilder. Ho kunne fortelle at tåka lå tjukk rundt hatten. Da valgte jeg å snu for heller å prøve turen igjen i morgen. Kjøpte meg ei bok på veg tilbake og helt tilfeldig gikk jeg inn i en butikk som selger lokalmat. Og gjett hva jeg fant der. Skikkelige nordlandslefser som mor alltid hadde før. Usunt, men nydelig! !! Og dama i butikken kom jeg selvfølgelig i snakk med. Og verden er ikke så stor for ho hadde vært gift Brækkan. Altså med min familie. Så da hadde vi mye å snakke om,  kjempekoselig det også.
Resten av dagen har jeg ruslet litt rundt og slappet litt av. Skal jo ned på kaia til kvelden og få med meg sommeråpent live.
Jeg har nå bestemt at jeg tar hurtigruta til Trondheim i morgen ettermiddag. Det er enklest og like billig som buss og tog,  og sykle vil jeg ikke. Har bestilt meg hotellrom for to netter i Trondheim så får jeg med meg fotballkampen på søndag. Det er viktig.
Mandag setter jeg meg på toget sørover, tror det blir helt til Skien, men man kan jo aldri vite. Det er lenge til mandag og jeg kan jo plutselig få lyst til å gjørr noe mer før jeg er helt hjemme.
Hadde forresten en artig opplevelse her da hurtigruta kom inn. Det var den hurtigruta vi dro med fra Bergen til Kirkenes. Mange av de samme folka som jobbet der og jeg fikk litt eiefølelse for den båten. Nå har den reist videre sydover.
Jeg skriver nok litt i dagene fremover også selv om syklingen er over. Ferieturen er ikke over før jeg er i Skien.  Og jeg er litt lei meg for at syklingen er slutt,  men tenker at det går vel an å bevege kroppen hjemme også. Jeg tror det ;)  ♥

1 kommentar:

  1. Så bra at du nådde målet ditt. Det er viktig. synd at været sviktet de siste dagene. Velkommen hjem igjen...... etterhvert !!!

    SvarSlett