onsdag 10. mars 2010

Når lærer man....???

Jeg lurer bare på når det er at man lærer av egen erfaring for jeg går i samme fella stadig vekk....føler meg lurt igjen uten at jeg vil gå i detalj på hva det gjelder og det er egentlig ikke store saken...bare litt økonomiske greier med jobben som jeg helt fint klarer å ordne opp i...MEN jeg irriterer meg grenseløst over at jeg nok en gang sitter igjen og føler meg lurt. Jeg engasjerer meg for lite, setter meg for lite inn i de økonomiske forpliktelsene når noe skal skje og vips så sitter jeg med utgifter som jeg gjerne skulle vært foruten....SUKK!!!...at jeg ALDRI lærer. Men en ting har jeg lært og det er å riste av meg mine selvforskyldte irritasjonsmomenter og få dem ut av systemet.....så om en liten stund tenker jeg ikke over det lenger.
Og heldigvis er det så utrolig mye positivt ellers. I dag følte jeg meg beæret....jeg er midt i foreldresamtalene på skolen og når en av foreldrene sa at de hadde snakket om meg her en kveld og da hadde forslaget om de kunne lønne meg bedre så de fikk meg til å fortsette med klassen til neste år kommet. DET varmer å vite at jeg er godt likt og at de aller fleste ønsker å ha meg med videre til høsten, men jeg kan ikke jobbe med "vanlig" undervisning lenger enn t.o.m. 4.klasse, spesialundervisning kan jeg drive med t.o.m. videregående skole, forstå det den som kan. Men regler er regler, sukk!!!
Må også få lov til å nevne at jeg nesten daglig får reflekterte og konstruktive tilbakemeldinger fra elevene selv om at de vil ha meg som lærer også i 5.klasse. Men jeg er jo svært opptatt av at de skal glede seg til å få ny lærer så jeg forteller dem alle godene ved å bytte også.
En av elevene forkynner også at han "elsker meg" (og nå vil jeg ikke ha noen som misforstår disse ordene for det er ett barns måte å si at han liker meg som medmenneske og lærer), likevel er det sterke ord fra en gutt på 10 år. Uff! Nå skryter jeg av meg selv, men egentlig vil jeg bare fortelle til alle dere som ikke er lærere at det er faktisk verdens beste yrke (på tross av lave lønninger, hører at noen sier vi har det) jeg får umiddelbare tilbakemeldinger på det jeg gjør hver eneste dag :-)

1 kommentar: