tirsdag 2. februar 2010

Hva er rikdom.....

Mange ganger så undrer jeg meg over vennene mine og de valg de tar, jeg fordømmer dem ikke, forstår bare ikke alles prioriteringer og fordi jeg er nysgjerrig av natur så søker jeg alltid svar når det er noe jeg ikke forstår. Jeg har tenkt en del på dette med penger og rikdom...... Jeg har venner og bekjente fra alle sosiale lag og det ser jeg på som en ressurs. Noen har mer penger enn de noen gang kan klare å bruke opp....i hvert fall om de er litt fornuftige...titalls millioner......men er de mer lykkelige enn meg? Noen vil kanskje påstå det. Men jeg ser bare alt slitet som ligger bak, de jobber dag og natt eller har i hvert fall gjort det for å bygge seg opp sitt imperium. Og nå sitter de igjen med masse verdier og penger, men kjøper de seg fritid da....neida, de jobber bare mer for å få enda mer penger.....hva er vitsen? Jeg har selvsagt noen venner som i mine øyne har forstått det hele også, de jobber bare sånn passe litt for det er godt å ha noe å gå til, resten av tida fyller de med interesser og livet......
Men så har jeg de vennene som ønsker seg mer frihet, som tilsynelatende er rike fordi de sammen med banken har mange fine og flotte eiendeler, men hvorfor streber de hele tiden etter disse tingene og ikke etter friheten til å velge sin hverdag? Jeg vet med ganske stor sikkerhet at om jeg skulle bli rik en dag så ville jeg redusere arbeidstiden min betraktlig.....men jeg ville ikke vært foruten min fantastiske jobb sammen med elevene altså......bare hatt litt mer fritid. Jobbet ett år 60% og det var mitt drømmeår sånn sett. Men så tenker jeg at hva er rikdom....dere har jo sikkert forstått at den rikdommen jeg viste til hadde med penger å gjøre.....for meg er rikdom å kunne fylle dagene slik man selv ønsker det.....rikdom er å ha friheten til å ta egen valg uten for mye påvirkning fra andre...å gjøre ting for seg selv og sine medmennesker....rikdom er å være fri......og rikdom er kjærlighet, kjærlighet til sine nærmeste, men også til sine medmennesker. De verdiene er rikdom for meg. jeg er nok litt rar kanskje, men livet mitt er rikt i møte med mennesker som tør være seg selv og stå for sine egen valg.
Ønsker alle en fin og innholdsrik dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar