søndag 7. juli 2013

Blanda følelser og litt hjemlengsel

Hva nå, tenker jeg. Våknet i en rorbu som faktisk ikke blåste over ende eller fikk hull i taket i natt pga regnværet. Og faktisk så skinte sola inn til meg i senga. Deilig.  Men likevel så tenker jeg at turen snart er over, ikke i tid jeg har satt av, men i strekning.  Jeg har funnet engod mmåte å ferdes på som jeg trives med, sykle så langt jeg orker og så buss frem til neste sted jeg vil til. Men da går det mye raskere enn planlagt, jeg skulle jo sykle mye mye mye lenger. Det får så være, det var slik det ble.
Jeg planlegger nå å ta hurtigruta over til Bodø, i storm. Kan noen forstå at jeg gjør det frivillig. Hjelp! !! Men jeg har bestilt lugar, nødvendig luksus kaller jeg det i denne blåsten. Når jeg kommer til Bodø sykler jeg til Fauske og ser meg om der mormor bor og så går ferden videre til Brønnøysund og så til Trondheim neste søndag for da er det fotballkamp der, de spiller mot Odd, heia Odd. Det skal bli gøy.
Jeg er overrasket over at rumpa mi ikke er vond og at beina holder. Skuldrene verker, men det er nok fordi jeg anspenner meg i vinden. Faktisk delvis medvind i dag, men også kastevind fra siden. Jeg bruker nok mye mer av kroppen enn det som er vanlig pga vinden. Men det er jo herlig også da. Det er sjarm med været, mye mer spennende enn når sola skinner sa en som jobba der jeg spiste bacalao i dag. Det var forresten en språkkyndig ung mann, han spurte hvor folk var fra og snakket spansk, italienske, fransk, engelsk og skandinavisk. Jeg er imponert. Ikke det at jeg forstod hva han sa, men det gjorde tydeligvis de som snakket sammen med han.
Skvatt forresten til her i dag da jeg overhørte en som sa han var fra Skien. Jeg kjente han ikke, men hjemlengselen var der litt da også, har vært der litt hele tiden i dag. Savner kjentfolk og barnebarna mine.
Har reist fra Å til Stamsund i dag og venter altså nå på hurtigruta.
Det har ikke vært lett å kle seg i dag. Regntøy når det regnet, ull pga vinden, men når sola har vært fremme så har det vært for varmt. Og været har vekslet slik hele dagen, men med mest regn. Det har vært tøft, men fasinerende deilig og litt ubehagelig. Forstå det den som kan. Kjedelig vær er det i hvert fall ikke. Slik er jo Norge og jeg elsker det. Spesielt nå når jeg slapper av litt inne i varmen. Jeg må innrømme at dette været er enda bedre når jeg vet at jeg skal hjem til eget varmt hus med peiskos i etterkant. Her oppe vet jeg ikke hvor jeg havner neste natt, telt eller ikke. Bortsett fra i dag da, i dag blir det jo ei seng på hurtigruta og han ga meg en som var midt i båten sa han, der er det best. Jeg tror jo ikke at jeg overlever, men jeg vet jo at jeg gjør det jehe .
Det er ganske fint å ha reist med flere ulike hurtigruter, de er ulike og har ulik atmosfære. Det er rart for jeg føler meg litt hjemme på hurtigrutene , det må vel ligge i morsblodet. Det er et eget liv på hurtigrutekaiene som ikke kan beskrives.
Min oppsummering av Lofoten er at den er lang, veldig lang. Mye lenger enn jeg hadde trodd, men nå har jeg vært gjennom hele vegen,  med sykkel og med buss. Jeg syntes deler av Lofoten var kjedelig, men tror det skyldes været og at jeg måtte konsentrere meg om vegen mer enn naturen. Jeg likte Andøya mye, mye bedre. Men der var det flatere også hehe.
Jeg skal gå til anskaffelse av to ting i morgen, trekk til skoene slik at jeg ikke blir våt og ny joggebukse. Ikke lett å vaske og tørke tøy i dette været. Tidligere på turen vasket jeg litt og tørket det mens jeg syklet, det går ikke nå. Men snart har jeg tro på bedre vær igjen. Gleder meg uansett til Fauske i morgen.

3 kommentarer:

  1. Det var vel før din tid, men mormor bodde jo i Sulitjelma, dit ville jeg syklet, hvis jeg hadde vært der. Jo, det frister til Liknende tur, godt jeg er blitt for gammel til det !!!!. God tur videre.

    SvarSlett
  2. Noah savner deg også. Han spurte etter deg når vi var på sirkus her om dagen. Du skulle sett ham der han var tøff nok til å klappe en kamel!

    SvarSlett