onsdag 10. juli 2013

Siste etappe, eller hva nå

Ja så klarte jeg å komme meg hit til Brønnøysund. Jeg har vel hele tiden trodd at jeg skulle klare det, men det har vært godt med oppmuntringer fra mange av dere underveis.  I dag satt jeg og så ut av vinduet i Sandnessjøen og det regnet ute. Jeg gledet meg ikke for jeg visste at etter en liten time ville jeg bli våt og kald så fort jeg stoppet opp. Men sykle skulle jeg uten tvil i dag. Syklingen var ikke problemet, bare dårlige klær.
Vel, jeg sjekket ut og pakket sykkelen. Da stoppet det å regne. Jippi.
De første kilometerne gikk litt tungt, jeg hadde ca 4 mil foran meg før første ferje. Og når kroppen bare ble varm så gikk bena rundt av seg selv. Et flott terreng å sykle i. Fjelluft og vakker natur tett inntil kysten. For meg er Helgelandskysten en av de vakreste stedene jeg har vært på i denne ferien. Kun Sørøya slår den. Før første ferjetur hadde jeg stopp på Alstahaug, der hvor Petter Dass jobbet som prest og dikter og bodde. En av mine onkler har drevet med slektshistorie og funnet ut at vi er i slekt med Petter Dass,  vet ikke om jeg bør være stolt av det eller ikke. Uansett er kirken vakker og stedet også.
Første ferjetur var over og jeg tenkte bare 2 mil og så ny ferje. Men jeg merket at jeg var litt sliten. Da puttet jeg i meg litt sunn energi og det gjorde susen. I tillegg var jo naturen så vakker at jeg måtte ta en del stopp og fotografere,  det gjør godt for kroppen.  Ble forbikjørt av mange mototsyklister som tuta og tok tommelen opp for meg,  det er en fin gest og oppmuntring. Og jammen stod de på kaia når jeg kom dit. Hadde en kjempekoselig prat med flere av dem. De hadde også vært i Lofoten og opplevd den i vind og regn. Det var deilig å prate med noen.  De var fra Gøteborg og lengtet også litt hjem til sommer og sol.

Jeg må innrømme at kreftene blir mindre og mindre etter noen mil på sykkelen, spesielt når det blir mer enn 5 mil. Så når jeg gikk av den siste ferja så tenkte jeg at jeg skulle klare å nå frem til Brønnøysund i kveld, men jeg fikk bare ta tiden til hjelp. Og når jeg så Torghatthulletlangt i det ffjerne så gs det meg det lille ekstra som jeg trengte. Plutselig gikk bena av seg selv igjen. Og jeg klarte det ♥♥♥
Først en tur til havna, litt mat i kroppen og så videre for å finne et sted å sove og bli varm. Må vel fortelle at i dag har jeg nesten ikke hatt regn. Var bare våt av svette.  Nå er jeg god og varm og nyter avslapningen. Tenk at jeg har syklet noe over 50 mil, det er jeg stolt av selv om planene var å sykle mye lenger.
Og helt slutt er det jo ikke. I morgen blir det tur til Torghatthullet og rundt omkring i Brønnøysund. Kanskje tar jeg en tur på kaia og ser etter sommeråpentbåten som skal komme hit i morgen. Som vanlig er ikke planene veldig fastlåst,  men jeg blir her i to netter. Jeg vet ikke mer hva som skjer fremover, men det blir nok fotballkamp på meg i Trondheim til søndag,  gleder meg ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar