onsdag 3. juli 2013

Ikke alle dager er like gode

Lenge før jeg skal fortelle om dagens lille nedtur så må jeg fortelle om kvelden i går. Hurtigruta er og blir et avslappende sted og denne gangen fikk vi en tur de vanligvis ikke pleier å kjøre. Vi var innover Lyngenfjorden og inn til et gammelt og vernet handelssted. Maursundet på veg dit var også flott. Jeg satt og bare slappet av og lyttet til andre folks prat,  noen fortalte at de hadde snakket med en som hadde kjørt gaffeltruck til Nordkapp, hver sin lyst.  Et eldre ektepar byttet på å gå for de brukte krykker begge to, men hadde bare med ett sett hehe. Men så hørte jeg musikk og da var jeg ikke sen om å flytte på meg. I rommet ved siden av satt Stig og spilte piano og sang, country og mye annet. Cohen, Elton John, Clapton og mange flere. Han spilte de mest kjente låtene og jeg bare satt og nøt. Nydelig stemme og han så ut til å storkose seg med det han holdt på med.  Jeg elsker å sitte sånn i ro og fred og ikke bli forstyrret av noen. Norsk natur og flott musikk hører sammen. Noen av titlene var:Halleluja, Desperado, What a wonderful world, Lady in red,  Just a gigolo,  Your song,  Into my heart O'lord,  Oh baby baby it's a wild world, Welkome to the hotel California,  The piano man, You look wonderful tonight og mange mange flere. Egentlig sang han mest country først og de titlene kan jeg ikke,  men det var mange fine tekster. Egentlig ville jeg ikke at det skulle ta slutt, men det sluttet kl 24. Da skulle mange på konsert i Ishavskatedralen i Tromsø, jeg burde gjort det også, men jeg kan jo ikke bruke opp alle pengene mine med en gang så jeg valgte å gå og legge meg.
Vi fikk forresten deilige ferske reker i går også, jeg spiste meg god og mett. Rekene ble levert inntil båten vår.
Når jeg satt og lyttet til musikken til Stig så satt jeg også og så på folk og da slo det meg noe. Før så jeg alltid noen kjekke gutter,  nå er ingen kjekke lenger.  Taper menn seg virkelig så mye med årene?  Det er skremmende.
Vel så kommer nedtur. Våknet av snorkelyder på sofaen bortenfor meg, jeg hadde ikke lugar i natt, sov bare i en av salongene. En gammel mann snorket og sov og jeg tenkte at hvorfor har han ikke lugar,  han er jo så gammel.  Sannheten er vel at jeg også er for gammel for et slikt liv, sukk.  Jeg sov dårlig i natt. Og bedre ble det ikke da 4711-gjengen satte seg foran meg ( 4711-gjeng er alle de som må dynke seg med parfyme før de går ut).  Tenk de var 14 stykker totalt, jeg rømte bort fra de.
Men i dag manglet jeg altså all motivasjon. Jeg hadde bare negative tanker, sikkert på grunn av dårlig søvn.  Alle negative kommentarer og spørsmål jeg hadde fått på forhånd var plutselig der. Jeg tenkte at dette klarer jeg ikke. Men jeg er kjent for å være veldig sta heldigvis. Og jeg har erfaringer på at bare jeg får blodomløpet i gang så går alt mye lettere. Jeg trillet sykkelen ut av båten i Risøyhamn og fant en kolonial, mat måtte jeg jo ha. Og snakk om flaks, der møtte jeg verdens søteste og koseligste unge jente. Ho var oppriktig interessert i meg og mine spørsmål om øya og jeg fikk masse hjelp.   Da var jeg i gang. Ca 5 mil lå foran meg og det var plutselig helt greit igjen. Veiene var flate, lange sletter mef lite trafikk. Jeg storkoste meg igjen.
I Dverberg fant jeg baketiet og kafeen med de gode kanelsnurrene,  Alveland kafe. Der møtte jeg to kjempekoselige damer og en koselig gutt på kanskje 8 år,  de var alle interessert i sykkelturen min. Gutten på 8 år syntes nok det var litt rart at jeg var på sykkeltur så langt og han hadde mange spørsmål og var god på å holde på en samtale. Kirken var flott og jeg kom inn i den enda ho ene dama i cafeen sa den var stengt og at jeg kunne låne nøkkel, men det avslo jeg. Hvem hadde låst opp kirken for meg? Ikke godt å vite.
Så var det å sykle videre,  via Saura, Kvalnes, Ramså, Skarstein og Fiskenes og så var jeg fremme i Andenes,  jippi!!!
Fant et sted å overnatte og dro på oppdagelsesferd her omkring,  da ble det litt mer sykling og gåing. Så nå er jeg klar for en god natts søvn før jeg skal sykle ned på andre siden av øya og den er visstnok vakrere. Gleder meg til i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar